Zlepšujeme jazykové
vzdelávanie na školách

Našou ambíciou je rovnocenne jazykovo vzdelávať deti z bilingválnych aj nebilingválnych rodín, pomôcť im získať jazykové kompetencie, zvyšovať potenciál, rozvíjať kreativitu a riešiť mnoho problémov každodenného života.

Spoluzakladateľ

Ivana ROSOVÁ BArts. MBA​

Po dlhých rokoch v zahraničí som sa vrátila na Slovensko a hľadala ideálnu školu pre svoje dieťa. Zistila som, že bežné verejné školy neposkytujú adekvátne vzdelávanie pre bilingválne rodiny. S túžbou vytvoriť inkluzívne prostredie pre moje dieťa sme spolu s ostatnými rodičmi vytvorili iniciatívu, ktorá sa časom pretvorila do projektu vhodného pre všetky deti s podobnými potrebami a cieľom ktorej je poskytovať kvalitné bilingválne vzdelávanie, aby deti mohli rásť v prostredí, kde sa cítia doma, majú priateľov a rovnako sú úspešní v dvoch jazykoch. Podporujem tento projekt od počiatku a verím v jeho pozitívny dopad na vzdelávanie detí na Slovensku.

Project Leader, Spoluzakladateľ

Ing. Zuzana DECKER

V rámci programu BILIS sa snažím naplniť moju dlhoročnú túžbu vytvoriť prostredie, kde by sa deti prirodzene, bezpečne a prijato, ako doma. Skúsenosťami z výchovy môjho bilingválneho syna na rôznych základných školách v Európe prispievam do celonárodnej iniciatívy BILI school. Podporujem viacjazyčnosť ako kľúčovú zručnosť, najmä u mladých ľudí. Častokrát sa totižto prehliada, že schopnosť dohovoriť sa úzko súvisí s úspešným uplatnením v živote a v pracovnej oblasti. Vďaka kvalitnej jazykovej príprave už ranom veku môže byť jazyková bariéra slovenských detí minulosťou. S veľkým očakávím sa teším na otvorenie prvých pilotných tried programu BILIS v školskom roku 2025/2026.
I. Pavelkova 2 (2)

Program Ambassador

Mgr. Ivana Damink-Pavelková

Vytvoriť a zabezpečiť deťom bezpečný priestor plný príležitostí pre ich vzdelávanie a rozvoj je jedna z našich najdôležitejších priorít. Na základe vlastných osobných skúseností, moje tri deti vyrastali v dvojjazyčnom prostredí, môžem potvrdiť, že deti zvládajú ovládanie cudzích jazykov veľmi rýchlo, jednoducho a prirodzene. Taktiež vďaka pracovnej skúsenosti z medzinárodných zahraničných firiem si uvedomujem, že ovládanie cudzieho jazyka je v dnešnom svete veľkou výhodou. Práve preto vidím veľký potenciál a vkladám svoje skúsenosti a podporu do projektu BILIS, je to cesta, ktorá naše deti pripraví na nové možnosti a príležitosti.

Methodik programu

Olivia Berger Sladkovsky

Život ma zaviedol na rôzne miesta a cez mnohé kontinenty od živých ulíc Tajwanu cez historický pôvab Prahy a kozmopolitnú krásu Dubaja až do srdca Európy na Slovensko. Veľmi rada vzdelávam deti a ako učiteľka som mala možnosť vidieť ako mi pred očami doslova rastú. Bolo fascinujúce vidieť ako sa navzájom prepájajú a komunikujú v rôznorodých kultúrnych prostrediach a angličtina im v tom skvele pomáhala.
Pracovala som s deťmi vo veku 6 až 12 rokov ako triedna učiteľka, ako učiteľka v dvojjazyčných triedach aj ako podporná učiteľka. Pôsobila som v rôznych školách štátnych, súkromných aj jazykových. Spolupracovala som na vývoji dynamickej metódy vzdelávania tak aby boli hodiny pre žiakov zaujímavé a zábavné.
Do programu BILIS vkladám svoju vášeň pre vzdelávanie a bohaté skúsenosti s cieľom vytvoriť nový inovatívny a efektívny učebný postup vzdelávania detí od prvej triedy v prostredí slovenských škôl.
Photo Arthuro 2025

Koordinátor programu

Arthur Decker

Vyrastal som vo viacerých krajinách a kde tu som sa sa cítil ako doma, inde ako v inej galaxii. Až neskôr som pochopil, že jazyk nie je nástroj ale pocit, že ostatním rozumiem, že sám som pochopený a že niekam patrím.
Moja slovenčina mi však nestačila na to, aby som v nej naplno študoval na výške a preto študujem v angličtine. Preto sa pýtam: Koľko z detí asi zažíva to isté čo ja? Koľko z nich má potenciál v oboch jazykoch, len nedostali priestor? Som súčasťou projektu BILIS – a dnes vediem tvorbu bilingválnych programov pre školy, kde sa systém prispôsobuje ich individuálnym potrebám. Kde jazyková rôznorodosť je výhodou. Kde sa učí s jednoducho, s rešpektom a radosťou.

Garant programu

Prof. Zuzana Straková PhD.

Vždy som verila, že učenie môže byť dobrodružstvo – ak mu dáme správnu formu, cit a zmysel. Ako dlhoročná lektorka učiteľov sa stretávam s množstvom inšpiratívnych detí, učiteľov aj rodičov, ktorí túžia po zmysluplnom vzdelávaní.
Práve preto som sa rozhodla podporiť program BILIS ako odborná garantka za Prešovskú univerzitu.
Verím, že bilingválne vzdelávanie nie je len o jazykoch – je to cesta, ako v deťoch rozvíjať kreativitu, kritické myslenie, zvedavosť a schopnosť vidieť svet v širších súvislostiach. Je to príležitosť, ako ich pripraviť na život v medzinárodnom, prepojenom svete. A zároveň spôsob, ako im umožniť učiť sa s radosťou, aktívne a prirodzene.
Teším sa, že môžem byť súčasťou tímu, ktorého misiou je vytvárať prostredie, v ktorom sa deti neboja pýtať, objavovať a rásť – nielen jazykovo, ale aj ako osobnosti.
Strakova foto
Andrea Hagovska

Konzultant pre vzdelávanie

Mgr. Andrea Hagovská

V projekte BILIS vidím to, na čom mi dlhodobo záleží – reálny dopad na život človeka. Pracovala som na viacerých úrovniach vzdelávacieho systému, od analýz a stratégií až po konkrétnu prácu so školami. No vždy ma najviac motivovalo to, keď má práca zmysel v každodennom živote detí, učiteľov a rodín. 
Zapojila som sa do projektu, pretože verím, že zmena sa začína od najmenších. Kvalitné a premyslené vzdelávanie v mladosti dokáže ovplyvniť nielen osobnú budúcnosť dieťaťa ale aj dlhodobý rozvoj celej spoločnosti. 
BILIS pre mňa predstavuje cestu k udržateľnému vzdelávaniu – prepájajazykové, kognitívne a sociálne schopnosti detí spôsobom, ktorý je prirodzený, zmysluplný a aktuálny. Som predsvedčená, že ak to myslíme so Slovenskom vážne, musíme investovať do detí. Tam sa rozhoduje o tom, ako bude naša krajina o 10, 20 alebo 50 rokov. A preto som súčasťou tohto tímu.